20.04.2019

CAP Pâtissier basvurum (2019) ve Histoire et Géographie examen oral

Cap yani Certificat d'Aptitude Professionnelle  sertifikasi için basvuru yaptim bu sene (2019) candidat libre yani serbest aday olarak. Bu ne demek yani okula gitmeden evde hazirlanip sadece sinava girmek demek tamda Açik Ögretim sistemi  gibi.



Pastacilik uzerine çalistigim için ve ne zaman bir yerde çalismak için yada bir atolye açmak istesem hep bu diploma onume engel olarak çikiyor. Lise seviyesinde ( ama meslek lisesi ) olan bu diploma malesef bir meslek uzerine is yapmak isteyince ilk once sorduklari sertifika.



Turkiye'nin Avrupa Birligi uye ulkelerinden olmamasi sebebi ile Turk diplomasi malesef taninmiyor burda.  Ben önlisans mezunu olarak onlarin okul sistemine gore BTS mezunu gozukmem gerekirken malesef diplomam yok hukmunde.

Pastane yada firincilarda  yada pasta uerine baska bir yerde çalismak istesem CAP Pâtissier diplomaniz var mi diye soruyorlar. Bende bu diplomayi almak için basvuru yaptim. Diplomam sayilmadigi için geçmem gereken MATIÈRE GÉNÉRALE yani ↡ ( kirmizi ile isaretli olanlar)
derslerini vermek zorundayim. Bu derslerin sorulari ortaokul 4. sinif yani (collège 3eme) seviyesinde oluyor. Fransizlar için gerçekten asiri basit ama benim gibi orta derece fransizcasi olan biri için basit olmayan bir sinav.

Kasim ayinda on kayit yaptiktan  1 ay sonra falan gerekli evraklari posta ile gonderdim ve sinava kayit oldum.

Cap pâtissier sinavi hem yukardaki matière générale sinavlarini hemde pratik yapma sinavini kapsiyor.

Daha once Fransa'da okuduysaniz ve lise yada bac i aldiysaniz matière générale sinavindan muafsiniz, ama Turk diplomaniz olup isterseniz master diplomaniz olsun bu sinavlari vermek zorundasiniz çunku diplomaniz geçersiz sayiliyor. (Zaten buraya gelen çogu diplomali insanlar malesef is bulmakta zorlaniyor oda ayri bir konu) 

Isteyenler cap sinavini 2-3 sene de once matiere generale sinavini verip bir iki yil sonra pratik sinavini geçebilir. Bende oyle seçtim çunku pratik sinavi gerçekten çok zor. Materyallari kendiniz satin almaniz ve goturmeniz lazim ( epey pahalilar 170€ civari ismi malette https://www.procouteaux.com/mallette-alumini-patisserie-34-pieces.html , chef önlugu ve ozel is terligi almak zorundasiniz.) 7 saat boyunca pasta, croissant, tartlar, ekler daha adini sayamadigim bir çok cesit yapmak zorundasiniz ve bunu size onceden soylemiyor  jury sinav aninda sunu  sunu yap diyor ve siz bunu cap a uygun sekilde yapmak zorundasiniz elinize bir kagit veriyorlar (fiche technique) buna gore olusturuyorsunuz ama detay yok. Zaten orda yazilan pasta tekniklerine hakim olmaniz gerekiyor. Tourer, detailler, façonner, appreter, abaisser vs vs bunlari " vocabulaire du pâtisserie " ye hakim olmaniz ezberlemeniz lazim. https://www.encoreungateau.com/pourquoi-un-blog-de-patisserie/vocabulaire-du-patissier/ temizlik hijyen bunlari bilmeniz gerekli cap' a uygun olarak yapmaniz lazim. Tezgah silmenin, materyalleri dezenfekte etmenin, el yikamanin herseyin bir kurali var malesef. Bunlari belirten kitap var onu alip çalismaniz ezberlemeniz gerekiyor. En ufak hatada puan kiriyor jury ve arada gelip yaniniza bunu neden neden boyle yaptin diye sizi test ediyor. 


Basvurudan sonra evime  convocation yani sinav giris geldi. tarih ve cografya sinavlari için birer adet 3 sayfalik (kapakla beraber 4 sayfa) dosya hazirlamaniz gerekiyor. Cap kitaplarinda konulari var ordan konulari seçip temanizi seçiyorsunuz ve bir problématique yani  hedef soru belirlemeniz gerekiyor. Bu hedef soruya gore de giris gelisme sonuc yazmaniz gerek. giris 5 satiri geçmicek sonuçta 15 satir olmali maximum. 



Dosyaniza hakim olmaniz lazim çunku sozlu sinav oluyorsunuz ve jury  bir kaç soru soruyor dosyanizla ilgili. Once dosyanizi tanitmanizi dinliyor sonra soru cevap kismina geliyor sira. Sinav 15 dk suruyor. 10 uzerinden puan aliyorusunuz. Jury iki dsyadan birini seçiyor ya tarih ya cografya. Eger nazik biriyse size hangisine iyi çalistiniz onu yapalim diye teklif edebiliyor. 

Benim dosyami once kendim hazirladim ama baktimki  olacak gibi degil esim hazirladi sagolsun :) bununla ilgili zilyon site kaydettim buraya koyuyorum ornek dosyalar.  Internetteki dosyalari asla alip goturmeyin sinava yoksa sinaviniz iptal olur çunku onlar çok iyi biliyorlar internette hangi dosyalar var, direk sifir alirsiniz. 









Sinav yerine 45 dk onceden gitmenizi istiyorlar zaten giris belgesinde yaziyor. 2 dosya jury için ( reulier yapilmis halde yani kitapçik gibi) 2 tane de  kendinize hazirliyorsunuz. Sinav esnasinda goz atmak için.
tek tek sizi çagiriyorlar ve kimliginizi ve giris belgenize bakiyorlar, daha sonra bekletip dosyanizi inceleyen gorevliler sizi çagiriyor. Kapak sayfasina, giris gelisme ve sonuclarda yer almasi gerekn harita, resim, fotograf, belgeleri inceliyorlar ve  kapakla beraber 3 dokuman olmasi gerektigini belirtiyorlar. 

Benim dosylarimin birinde ( tarih )  1 resim yada grafik eksikti yani 3. dokuman yoktu ama gorevli kapak resmini 3. dokuman olarak saydi. kabul etti dosyami. Bazilarininkini reddettiler ve onlar sinava giremedi malesef. 

Jury'nin karsisina oturdum dosyalarima bakti ve tarihi seçti, cografya'da herkes benzer konu seçmis dedi ama isterseniz onu yapalim dedim, farketmez dedim.  Sonra dosyami tanittim baslikalrini okudum problematigimi soyledim ve bakmadan kisaca anlatin dedi. Biraz zorlandim anlatirken ara ara dosyaya baktim ama bisey demedi. Daha sonra bana dosyamla ilgili sorular sordu bazilarini bilfim bazilarini bilemedim ama yardimci oldu tiyo verdi yani. Daha sonra da bitince biraz sohbet ettik bayanla. Fransiz  diplomam olmadigi, pastaciligi sevdigim için girmek sitedigimi vs vs anlattim. konustuk biraz ve ciktim. 

nasil dosyanizi anlatirsiniz asagidaki videoda  anlatiyor:


bana yardimci oldu baya bi videolar.


Bilmiyorum bana gore dosyami anlatmam kotuydu evet ama sordugu sorulara dogru cevap verdim bilmedikelrime de bilmiyorum dedim. 

Belki iyi niyetlidir bana iyi puan verir 😅 ben çiktiktan sonra not veriyor hemen yazi yaziyor ayrica. Tabi ben goremedim 😜

Simdi diger sinava giris belgem geldi matematik fizik kimya dersleri. Bu sinavlr yazili sinav olacak ve internette çikmis sorular var onceki yillarin. Ordan bakip çalisacagim.  ↡


6 haziran'da diger sinavlarim var onlarida geçtikten sonra temmuz sonunda sonuçlar açiklaniyor. Eger kazanirsam sinavi ikinci asama pratik sinavini geçmem gerekiyor seneye mayis ayinda. 










2 yorum:

  1. Türkiye diplomasının geçersiz olması ne kadar kötü 🥺. Allah yardımcınız olsun 🤗😍

    YanıtlaSil

Yorumlarinizi direk yazabilirsiniz.

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search